درمان يبوست و مدفوع سخت

متخصص جراحي عمومي

درمان يبوست و مدفوع سخت

۱ بازديد ۰ نظر

 راه هاي درمان يبوست

يبوست يك نوع اختلال در دستگاه گوارشي مي باشد كه به صورت دفع خيلي سخت همراه با درد و سختي مي باشد و در هر سني، از كودكي تا سنين پيري نيز بسيار ديده مي شود.
غالبا اكثر افراد يك بار يبوست را تجربه كرده اند و اين به علت رژيم غذايي فقير از نظر تغذيه اي مي باشد. اكثرا بيماري يبوست موقتي و گذرا مي باشند.
علت اصلي يبوست كندي در سرعت عبور مواد دفعي از روده بزرگ است كه منجر به جذب بيشتر آب مواد دفعي شده و در نتيجه مدفوع خشك تر مي شود و عاملين آن از كم آبي و مصرف كم فيبر غذايي تا بيماري هايي مثل ديابت، كم كاري تيروئيد و تومورهاي روده بزرگ متفاوت مي باشد.

 
نشانه هاي يبوست

با توجه به تنوع نوع دفع در افراد مختلف تعريف جامعي براي بيماري يبوست وجود ندارد ممكن است برخي افراد در روز سه بار اجابت مزاج داشته و برخي هفته اي سه مرتبه اما دفع خشك و سفت كه اجابت مزاج را بسيار سخت نموده و برخي مواقع ايجاد درد نيز مي نمايد و همچنين در صورتي كه دفع مدفوع كمتر از سه بار در هفته باشد را مي توان يبوست ناميد.
 
درمان يبوست و سفتي مدفوع

جهت درمان يبوست از بي تحركي، عدم مصرف شير و عدم نوشيدن آب پرهيز نموده و حتما روزانه مقدار كافي آب و شير بنوشيد و در كنار آن از زياد نشستن هاي مكرر به صورت جد پرهيز نمائيد. در درمان بيماري هاي زمينه مثل كم كاري تيروييد كوشا باشيد و در نهايت با قطع و يا تعويق داروهاي ايجاد كننده يبوست ، آنرا درمان نمائيد. پس اصل اول درمان اصلاح الگوي غذايي افراد در جهت كمتر مصرف كردن غذاي چرب و سرخ كردني و كم فيبر و افزايش فيبر در آب در رژيم غذايي مي باشد.


توصيه هاي مهم در مورد درمان يبوست

1.در رژيم غذايي فرد از حبوبات، نان سبوس دار، ميوه و سبزيجات تازه استفاده كنيد و سعي نماييد ميوه هاي تازه را با پوست ميل نماييد، ميوه هاي آبدار موثرتر هستند، سبزي جات را به صورت خام ميل كنيد، سوپ را در غذاي خود جاي دهيد. در سالاد خود حتماً از روغن زيتون استفاده كنيد

2.غذاي خود را در يك ساعت مشخص ميل كنيد

3.هر روز حداقل بين 15 تا 30 دقيقه و به صورت منظم ورزش كنيد، حتماً صبح ها بعد از بيدار شدن و صرف صبحانه به توالت برويد و كمي بعد از غذا استراحت كنيد


4. از نوشيدن چاي غليظ و قهوه خودداري شود.5. در بيماري هم چنين توجه به تحرك كافي و ورزش منظم روزانه و برقراري نظم براي ساعات دفع مي شود و در نهايت اگر با رعايت موارد فوق موفق به كنترل يبوست نشديم مي توان از داروهاي ملين مثل هيدروكسيد منيزيم، روغن كرچك و غيره استفاده نمود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.